Onderzoeksagenda EMB
Dit lees je op deze pagina:
De Onderzoeksagenda EMB wordt opgesteld met
input uit in totaal drie projecten:
1) de kennisagenda EMB ouders,
2) de kennisagenda EMB professionals en
3) een overzicht van informatie uit de literatuur.
Kennisagenda EMB ouders
In een eerder stadium is vanuit EMB Nederland (hiervoor BOSK) en de Rijksuniversiteit Groningen een – zoals we het hier noemen – ‘kennisagenda EMB ouders’ opgesteld, met vragen van ouders voor onderzoek.
Kennisagenda EMB professionals
Dit project vanuit de Academische Werkplaats bestond uit drie stappen. Aan alle stappen hebben professionals meegedaan die direct of indirect werkzaam waren met mensen met EMB.
1· In
de eerste stap hebben we vragenlijsten verstuurd. Hierin hebben professionals
aangegeven welke vragen zij belangrijk vonden voor onderzoek, waar mensen met
EMB volgens hen baat bij zouden hebben. Deze vragen hebben we ingedeeld in
hoofdthema’s en subthema’s.
2· In de tweede stap hebben we professionals gevraagd om een volgorde van
belangrijkheid aan te geven van thema’s die eerder genoemd waren. Op basis
hiervan hebben we een concept-top 15
opgesteld.
3· In de derde stap hebben we een groepsgesprek en een extra individueel
gesprek gehad. Hierin hebben verschillende professionals aangegeven wat hen
opviel aan de onderwerpen en aan de volgorde van onderwerpen.
Literatuuronderzoek
Ondertussen heeft er ook een zoektocht in de literatuur plaatsgevonden, om te kijken welke informatie bekend is uit eerder onderzoek. Hierbij is gezocht naar recente wetenschappelijke literatuur over mensen met EMB. Er zijn ruim 200 artikelen gevonden. Deze artikelen zijn ingedeeld in thema’s, om zo een beter overzicht te krijgen over waar de afgelopen jaren onderzoek naar is gedaan.
Voor en met de praktijk
De Onderzoeksagenda EMB wordt gebruikt om het onderzoeksprogramma van de Academische Werkplaats EMB aan te scherpen. Opgedane kennis kunnen we delen met wetenschappers, ouders en/of professionals en andere geïnteresseerden. Zo willen we met onderzoek blijven aansluiten bij vragen vanuit de praktijk.
Over de onderzoeker
Wat doe je binnen de Academische Werkplaats EMB?
Binnen de Academische Werkplaats EMB richt ik mij als onderzoeker op de kwaliteit van leven van ouders, broers en zussen van mensen met EMB. Ik ben Universitair Docent bij de Rijksuniversiteit Groningen, afdeling orthopedagogiek.
Wat wil je bereiken?
Aandacht en erkenning voor de belangrijke en intensieve rol die ouders, broers en zussen spelen in het leven van iemand met een ernstige meervoudige beperking. Door onderzoek kennis te verzamelen over de kwaliteit van leven van naasten. En over wat het betekent om ouder, broer of zus te zijn van iemand met EMB. Als we bijvoorbeeld beter weten welke factoren een positieve of negatieve invloed hebben op het welzijn van ouders, kan de ondersteuning in de praktijk beter afgestemd worden op hun wensen en behoeften.