Keuzeonderwijs Healthy ageing
Dit lees je op deze pagina:
Introductie
In april 2018 is de ‘Comenius Senior Fellows 2018’-subsidie toegekend aan het project ‘Keuzeonderwijs Healthy ageing van mensen met een verstandelijke beperking voor (toekomstige) professionals op mbo-hbo-wo-niveau’.
Het resultaat van dit project is de minor 'Versterken van Healthy Ageing bij mensen met een verstandelijke beperking en een complexe zorg- en ondersteuningsvraag'. Studenten vanuit mbo, hbo en wo volgen hierin interprofessioneel onderwijs, zodat ze al tijdens hun opleiding goed leren om samen te werken met verschillende disciplines.
Aanleiding
Vanwege de complexe ondersteuningsvraag die mensen met EMB hebben, is er voor elk aspect van hun leven ondersteuning nodig van anderen, zoals ouders, familieleden en zorgprofessionals. Deze zorgprofessionals zijn van verschillende opleidingsniveaus. Denk aan gedragswetenschappers, (para)medici en begeleiders. Interprofessioneel samenwerken is nodig om mensen met EMB en hun naasten optimaal te ondersteunen.
Interprofessioneel
opleiden
Binnen de minor wordt samengewerkt
tussen aanstaande professionals van verschillende opleidingen:
Mbo: verpleegkunde.
Wo: orthopedagogiek.
Hbo: verpleegkunde, fysiotherapie, mondzorgkunde, social work, toegepaste
psychologie, voeding en diëtetiek, logopedie, ergotherapie.
Wat doen
studenten in deze minor?
Binnen de minor worden de kwaliteiten van de studenten ingezet in de
verschillende onderdelen: het maken van een ondersteuningsplan en een
onderzoeksproject. Hierbij staat de persoon met een verstandelijke beperking
centraal.
Praktijk en
onderwijs
De praktijk is nauw betrokken bij het
onderwijs, zo zijn er gastlessen, gaan de studenten op werkveldbezoek en lopen
ze mee met een professional van hun eigen discipline. Hierdoor leren studenten
wat hun vak inhoudt als het gaat om mensen met een verstandelijke beperking. Deze
betrokkenheid van de praktijk enthousiasmeert en motiveert de studenten bij de
opdrachten in de minor en bij hun keuze voor het toekomstige werkveld.
Positieve ervaringen
De ervaringen van studenten zijn zeer
positief en het studentenaantal groeit vanaf 2019 nog ieder jaar.
Voor de praktijk
Het keuzeonderwijs bestaat uit studiehandleidingen voor de verschillende niveaus met blended learning-onderwijs. De tussenresultaten van het project zijn:
- Beschrijving van de beoogde mbo-hbo-wo-competenties voor het keuzeonderwijs, inclusief toelichting en verantwoording
- Het beschreven keuzeonderwijs met studiehandleidingen voor de verschillende niveaus.
- Gevulde digitale leeromgeving
- Overdracht van het keuzeonderwijs aan staand onderwijs: animatiefilm en symposium (juni 2020)
Informatie en aanmelden minor
Meer informatie: over de minor vind je
op deze website Kies op maat - Minor Versterken van Healthy Ageing bij
mensen met een verstandelijke beperking
Samenwerkingspartners
Het project wordt uitgevoerd door het gebruikersnetwerk: Hanzehogeschool Groningen (Academie voor Verpleegkunde, Academie voor Gezondheidsstudies, Academie voor Sociale Studies), Rijksuniversiteit Groningen (Orthopedagogiek), Alfa-college Groningen (Zorg en Welzijn) en zes zorgorganisaties in Noord-Nederland (Vanboeijen, ’s Heeren Loo, Koninklijke Visio de Brink, Philadelphia, De Trans, Alliade. Cosis en De Zijlen).
Over de onderzoekers
Wat doe je binnen de Academische Werkplaats EMB?
Binnen de Academische Werkplaats EMB ben ik de trekker van het gezamenlijke Comeniusproject: Keuzeonderwijs Versterken van Healthy Ageing bij mensen met een verstandelijke beperking, door interprofessioneel samenwerken op mbo-, hbo- en wo-niveau. De samenwerking met de AW EMB bestaat onder meer uit het gebruiken van resultaten van onderzoek in het onderwijs. Ik werk bij de Hanzehogeschool als hogeschooldocent bij de Academie voor Verpleegkunde en als trekker van de Kenniswerkplaats ‘actief leven met een beperking’.
Wat wil je bereiken?
Ik wil graag onderwijs ontwikkelen waar studenten en professionals leren over de grenzen van de eigen discipline te kijken. De complexe zorg- en ondersteuningsvraag van mensen met EMB vraagt om goede afstemming tussen de betrokken zorgverleners, in de vorm van interprofessioneel samenwerken vanuit een breed perspectief. Wat mij drijft is om studenten actief aan het leren te zetten en te houden. En ze ook enthousiast te maken voor het werken met mensen met een verstandelijke beperking. Daarnaast vind ik het belangrijk dat ieder vanuit zijn/haar eigen kracht leert samen te werken.
Annelies Overwijk
Wat doe je binnen de Academische Werkplaats EMB?
Ik heb onderzoek verricht naar leefstijl bij mensen met een matige tot zeer ernstige verstandelijke beperking. Hierbij heb ik mij gericht op de begeleiders en hoe zij ondersteuning kunnen geven op het gebied van voeding en beweging. Tijdens dit onderzoek hebben we voor leefstijl al meer een plek weten te creëren in de opleiding van begeleiders. Nu ga ik dit binnen de functie van implementatiefunctionaris onderwijs uitbreiden. Hierbij richt ik me op hoe we de kennis vanuit de Academische Werkplaats een plek kunnen geven in de opleidingen van professionals die werkzaam zijn met onze doelgroep.
Wat wil je bereiken?
Mensen met EMB hebben recht op een goed leven. Hiervoor hebben ze ondersteuning nodig, onder andere van professionals. Door actuele kennis vanuit de aademische werkplaats in de opleidingen te verankeren hoop ik dat professionals beter toegerust zijn om optimale ondersteuning te geven aan mensen met EMB en hun naasten.
Onderzoeken van Annelies binnen de AW-EMB
Wat doe je binnen de Academische Werkplaats EMB?
Namens Hanzehogeschool Groningen ben ik lid van het Managementteam en ik ben als co-promotor betrokken bij verschillende promotieonderzoeken binnen de Academische Werkplaats EMB, waaronder: motorische activering, participatie en Kwaliteit van bestaan van gezinnen met een kind met EMB. Ik ben lector Participatie en gezondheid van mensen met een verstandelijke en visuele beperking.
Wat wil je bereiken?
Bijdragen aan de participatie en gezondheid van mensen met
visuele, (zeer) ernstige verstandelijke en motorische beperking zodat hun
kwaliteit van bestaan zo optimaal mogelijk is. Ik ben gedreven om nieuwe kennis
te genereren binnen een gedegen wetenschappelijk proces waarin ook naasten en
professionals participeren. Daarbij wil ik bereiken dat deze nieuwe kennis
direct ten goede komt aan de ondersteuning en zorg door naasten, de praktijk en
aan onderwijs voor (toekomstige) professionals.