Nieuwe nieuwsbrief! Bekijk 'm in onze nieuwsrubriek.

CC
en

Participatie van volwassenen met visuele en (zeer) ernstige verstandelijke beperkingen

Dit lees je op deze pagina:

Bram-in-het-Rijksmuseum-LR-aw-emb.jpg

Introductie

Voor begeleiders en verwanten is het niet duidelijk wat participatie voor mensen met visuele en (zeer) ernstige verstandelijke beperkingen (Z)EVVB precies inhoudt. De ondersteuning is meer gericht op de beperkingen en minder op de mogelijkheden van de doelgroep. Bewustwording en een verandering van de attitude bij begeleiders is nodig om mensen met (Z)EVVB te ondersteunen richting participatie. In dit onderzoek is op basis van de meningen van verwanten, begeleiders en experts uitgezocht wat participatie nu precies betekent voor mensen met (Z)EVVB. 

Voor de praktijk

Het antwoord op deze vraag is voor de praktijk uitgewerkt in een Participatie Mind Map; een praktisch hulpmiddel met daarin de definitie van participatie, de zeven domeinen van participatie en praktische voorbeelden van participatie op elk van deze domeinen.

In de praktijk

In een vervolgonderzoek is uitgezocht hoe de daadwerkelijke participatie is, zoals die eerder was uitgewerkt in de zeven domeinen. Op welke domeinen van participatie gaat het goed en op welke domeinen gaat het minder goed en vallen er gaten? Met deze kennis kan de praktijk beoordelen op welke domeinen extra aandacht nodig is om de participatie te verbeteren.

Voor de praktijk

Daarnaast is een interventie ontwikkeld, ‘Zorg voor Participatie+’ (waarin de Participatie Mind Map is opgenomen) dat als doel heeft om de participatie van de volwassenen met (Z)EVVB te verbeteren. Tijdens de interventie worden begeleiders getraind waarbij het doel is dat begeleiders de wensen van cliënten samen met familie en andere disciplines op de zeven domeinen ontdekken en realiseren. ‘Zorg voor Participatie+’ sluit aan bij de gedachte dat de zorg erop gericht is om mensen met (Z)EVVB te helpen hun mogelijkheden zoveel mogelijk te ontdekken en hen te ondersteunen bij het zo zelfstandig mogelijk participeren in zo veel mogelijk rollen. 

Wetenschappelijke artikelen

Gineke en haar team hebben vijf artikelen gepubliceerd. Je vindt ze via deze link naar de site van de Rijksuniversiteit Groningen. 

Praktijkproducten

Lees meer over Brochure Participatie van volwassenen met visuele en (zeer) ernstige verstandelijke beperkingen.

Brochure Participatie van volwassenen met visuele en (zeer) ernstige verstandelijke beperkingen.

Promotie-onderzoek van Gineke Hanzen naar participatie van volwassenen met visuele en (zeer) ernstige verstandelijke beperkingen.
Prijs: € 0,00
Lees meer Bestel
Lees meer over Participatie - meedoen, meetellen en meemaken

Participatie - meedoen, meetellen en meemaken

Het is niet altijd duidelijk wat participatie van mensen met EMB inhoudt. Participatie is niet per se altijd groots en meeslepend. Het zijn vaak de kleine dingen die van grote betekenis zijn voor deze groep mensen. Die ervoor zorgen dat ze meedoen en meetellen en dat ze wat meemaken in hun dagelijks leven. Maar wat zijn dan die ‘kleine dingen’?

Over de onderzoeker

Lees meer over Gineke Hanzen

Gineke Hanzen

Postdoc onderzoeker
Fysiotherapeut
Koninklijke Visio

Wat doe je binnen de Academische Werkplaats EMB?

In 2020 heb ik mijn promotieonderzoek afgerond: ‘Participatie van volwassenen met visuele en (zeer) ernstige verstandelijke beperkingen’.  Binnen de Academische Werkplaats EMB werk ik aan vervolgonderzoek over participatie. En ik begeleid studenten en onderzoekers bij hun eigen onderzoek. Daarnaast ben ik werkzaam als fysiotherapeut binnen Koninklijke Visio. In deze functie werk ik voor mensen met visuele en verstandelijke beperkingen.

Wat wil je bereiken?

Zicht krijgen op participatie van mensen met visuele en (zeer) ernstige verstandelijke beperkingen. Participatie is voor hen niet vanzelfsprekend. Daarom hebben wij een hulpmiddel ontwikkeld om hier zicht op te krijgen. Het hulpmiddel is bedoeld voor ouders en verwanten en directe begeleiders. Het leidt ertoe dat volwassenen met deze beperkingen in verschillende omgevingen diverse activiteiten en ervaringen kunnen opdoen, die normaliter niet zo voor de hand liggen. We willen ook onderzoeken of dit hulpmiddel te gebruiken is voor volwassenen en kinderen met EMB.