LEES, KIJK en LUISTER: website OJKO online

CC
nl

Snoezelen

On this page:

Ballenbad crop.jpg

photo: 's Heeren Loo

Introduction

The theme of this research project is snoezelen and how it is used in practice. The purpose of snoezelen is to provide sensory stimuli (stimuli that you can hear, see, feel, smell and taste), often in a specially-designed snoezelen room.

Subprojects

This research project comprises two subprojects:
1. A literature study to gain insight into the application and efficacy of snoezelen in certain target groups, such as people with an intellectual disability, dementia or non-congenital brain damage.
2. An international questionnaire to gain insight into how snoezelen is offered in practice to people with an intellectual disability. This questionnaire is to be completed by healthcare professionals and parents/relatives.


Benefits to practice

This research project will generate a broad overview of the way in which snoezelen is used and the impact it can have. A survey of the literature and the way in which snoezelen is used in practice will result in:
• a description of one or more forms of snoezelen
• insight into the stimulating and inhibiting factors and possible effects of snoezelen
• a contribution to the formulation of a suitable approach to research into the efficacy of using snoezelen with people with severe or profound intellectual and multiple disabilities

meisje-noezelen-lr
  

Uitnodiging voor begeleiders 

November 2023 - Ben je een begeleider van mensen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen en heb jij ervaring met snoezelen? En wil jij helpen om de nieuwe interventieleidraad over snoezelen gebruiksvriendelijk te maken, zodat de inhoud en de vorm goed aansluiten bij de praktijk? Dan komt onderzoeker Gemma Testerink graag bij jou langs voor een gesprek om jouw mening te horen!  Meer informatie lees je in deze uitnodiging: Uitnodiging voor begeleiders (pdf)

uitnodigingsbrief-begeleiders-onderzoek-snoezelen-aw-emb

Begeleidingsteam

Promovendus Gemma Testerink wordt begeleid en ondersteund door Annet ten Brug, Jessica van der Spil, Aly Waninge en Annette van der Putten.

About the researchers

Read more about Gemma Testerink

Gemma Testerink

Scientist Practitioner, Occupational therapist
's Heeren Loo

What is your role within the Academic Collaborative Centre related to people with PIMD?

I am a scientist practitioner within the Academic Collaborative Center PIMD related to people with PIMD. I work part-time as a researcher and part-time as an occupational therapist at ’s Heeren Loo.Together with Gerdine Douma and Annet ten Brug, I am conducting research into the effects of snoezelen. Snoezelen is often used in practice, but little is known about its effects. 
 

What do you hope to achieve?
I hope to help develop an effective and practical form of snoezelen that can be offered to people with PIMD. I am committed to conducting research into activities and environments that will offer people with PIMD the opportunity to experience new things, to learn and to have fun.

Read more about Jessica van der Spil

Jessica van der Spil

Scientist Practitioner, Fysiotherapeut
's Heeren Loo

Wat doe je binnen dde Academische Werkplaats EMB?

Ik ben Scientist Practitioner bij de Academische Werkplaats EMB. Ik ben betrokken bij twee projecten: Snoezelen en het LEEV! project. Ik combineer dit met mijn werk als fysiotherapeut van ’s Heeren Loo in Bedum, waar ik ook onderzoek doe naar de prikkelverwerking (SI) bij onze cliënten. Dat zijn cliënten met een verstandelijke beperking van verschillende niveaus met uiteenlopende problematiek die intramuraal bij ’s Heeren Loo zorg en behandeling ontvangen of via de poli bij ons terecht komen. 


Wat wil je bereiken?

Ik vind het fijn om tijd te krijgen om dieper op bepaalde onderwerpen in te gaan en meer de wetenschappelijke kant te ontdekken. Dat ga ik nu doen met Snoezelen en LEEV! GLI-VB, twee onderzoeken die perfect bij mijn werkervaring passen als fysiotherapeut en SI therapeut. Door meer kennis te vergaren over deze onderwerpen, kan ik het eenvoudiger doorvertalen naar de praktijk. En uiteindelijk zou ik het zinvol vinden om bepaalde praktijkvragen door te kunnen vertalen naar de wetenschap. Want hoe meer kennis we hebben, hoe beter we onze cliënten kunnen ondersteunen.